Emanuel Nijkerk (24) is een lichtkunstenaar en visual artist. Naast zijn achtergrond als licht-, geluid- en videotechnicus ontwerpt hij voor theater, installaties, concerten en festivals.
Emanuel begon met werken in de Amsterdamse theater-scène bij theaters als ITA, Carré, de Nationale Opera en het Concertgebouw. Later is hij zich gaan ontwikkelen in het bedienen van lichten bij festivals en concerten. Naast het ontwerpen voor anderen is Emanuel zich de afgelopen jaren gaan ontwikkelen als autonoom lichtkunstenaar. Hij heeft een sterke passie om ruimtelijke perceptie in te zetten bij het maken van performances en installaties. Emanuel gebruikt hiervoor licht en video als fundament en integreert dit in kruisverbanden met andere kunstvormen en media. Denk hierbij aan audio, camera en digitale sensoren die allemaal samenkomen in een narratief.
Live-performance en het in het moment aansturen van gebaren vormen een belangrijk onderdeel van Emanuels visie. Aldus het creëren van een organisch aanvoelend geheel en het werk te verenigen met de ruimte eromheen. Als een altijd veranderend organisme dat in dialoog met de ruimte samenvloeit tot een geheel. Het samenwerken met andere kunstenaars/performers blijft een rode draad binnen zijn werk. Bijvoorbeeld bij iNNeR PeaCe, waar hij samen met muzikant Kris McDonald een audiovisuele synthese creëerde op het podium. Emanuel heeft als visueel artiest gewerkt bij o.a. STOOR ADE, Etmaal Festival, Draaimolen, DGTL Amsterdam en Weval.
Alternative english version:
Emanuel Nijkerk (24) is a light- and visual artist. Next to his jobs as a light and video technician Emanuel makes designs for theater, concerts and festivals. In the past years he also started to develop as a light artist with a strong passion for using spatial perspectives in his performances and installations. For that Emanuel uses light and video as a tool, he integrates this in cross links between other art forms and media. With that you could think of audio, camera and other digital sensors which all come together in one narrative. Performing live and being able to change things on the spot is an essential element of Emanuels vision. In that sense he tries to create organic symbiosis between the design and space around it. This often leads up to larger than life experiences forming organic dialogs between the work and the space around. Collaborating with other artists/performers highlights an important part of his career. For example iNNeR PeaCe, where he creates audiovisual synergies on stage together with musician Kris McDonald. Emanuel worked as a visual artist for STOOR ADE, Boothstock festival, Sonic Acts, Artdictive and others.